Bez práce nejsou koláče aneb farma plná řemesel s našimi dětmi

I.den - farmář Václav

Letošní prožitkový program pro děti z rodin, se kterými spolupracujeme, se nesl v duchu objevování a posilování dovedností. Program proběhl ve dnech od 27. – 29.7.2022 a účastnilo se ho celkem 16 dětí.

Ve středu 27. 7. 2022 jsme se setkali hned ráno na autobusovém nádraží v Mercury a vyrazili do Týna nad Vltavou. Tam nás čekala krátká procházka za farmářem Václavem, který sídlí v Domově sv. Anežky, v Čihovicích. Farmář nás už očekával a vysvětlil nám, co nás bude během našeho pobytu čekat. Dozvěděli jsme se, že naším úkolem bude vyzkoušet si několik řemesel, které jsou na takové farmě potřeba. Jako první jsme se ale vrhli na vybalování věcí z batůžků, kdy děti měly za úkol si vše poskládat a uložit tak, aby pokojíčky zůstaly čisté, tak, jak by to udělala paní pokojská. Pak jsme se vydali vstříc kuchyni, kde si děti oloupaly brambory na oběd, tak, jak to dělá správný kuchař a jeho pomocníci. Po výborném obědě a poledním klidu, kdy někteří nabírali síly a jiní psali třeba pohled domů, jsme vyrazili za dalším řemeslem. Děti si vyzkoušely, jaká je práce truhláře při výrobě ptačího krmítka. Všichni se do práce pustili opravdu s velkým nasazením a všem se práce povedla na výbornou. Den ještě zdaleka nekončil a tak jsme se vydali vyzkoušet si práci bylinkáře a strážného. Děti poznávaly zázraky přírody v podobě bylinek. Nalezly například kopřivu, jitrocel, heřmánek a mnoho dalších. Děti tak už ví, že se nejedná o plevel,Jihočeská rozvojová: dětský tábor, jurta ale mohou z těchto rostlinek mít i užitek. Jako strážníci objektu se učily všímavosti a vydaly se po stopách lidí i zvířat, které zdárně všichni objevili. Pak už nás čekala večeře, zhodnocení dne a také výplata. Děti totiž za každou odvedenou práci dostávaly výplatu! Peníze, neboli Epláky, jak se táborové peníze jmenovaly, pak směňovaly za vše potřebné (jako např. jídlo a ubytování), ale i zábavu (jízda na koni, ukázka výcviku pejska, večerní kino apod.). Před spaním děti zažily promítání animovaného filmu. A pak byl nejvyšší čas jít spát.

Druhý den jsme zahájili rozcvičkou na hudbu, pak jsme naplnili bříška na výborné snídani a den zahájili zdobením látkových lodiček a rybiček. Abychom se trochu rozhýbali, vyrazili jsme farmářovi pomoct na zahradu, kde bylo potřeba vyplít záhonky a pořádně zalít všechny rostlinky a stromy. To nám zabralo poměrně hodně času a tak jsme před obědem už vyrazili jen krátce na hřiště se trochu zrelaxovat. Skvělé paní kuchařky pro nás opět připravily moc dobrý oběd, po kterém jsme si dali krátký odpolední klid a pak vyrazili vstříc dalšímu poznávání. Naše kroky vedly (doslova) do města Týn nad Vltavou, kam jsme šli navštívit keramickou dílnu a vyzkoušet si tak práci keramika. Pro zjištění, jak to v takové keramické dílně vypadá, pro nás měli připravený úkol. Namalovat hrneček glazurou. Musím říct, že se všechny moc povedly! Cestou zpátky jsme zvládli ještě zmrzlinu v parku a pak už vyrazili zpátky na farmu. Sluníčko se činilo a tak nám bylo cestou zpátky docela teplo, ale pozorování lodiček, které pluly po Vltavě, nám cestu zpříjemňovalo. Během dne jsme nezapomněli ani na vyplacení za odvedenou práci a děti zase musely myslet na nutné výdaje. Tak, jak to ve skutečném životě chodí! Večeři jsme tentokrát vyřešili opékáním buřtíků na ohni, na který jsme si ale nejdřív museli nasbírat dřevo v nedalekém lese. Na závěr dne nechybělo ani vyhodnocení. Nejprve jsme zhodnotili den a všechno, co jsme si vyzkoušeli, ale protože se náš pobyt chýlil ke konci, bylo nutné také vyhodnotit, jak děti obstály v řemeslech. Po poradě s farmářem to dopadlo tak, že všechny děti ÚSPĚŠNĚ prošly všemi zkouškami a všechny děti si tak zasloužily farmářovu pochvalu a obdržely UČŇOVSKÝ LIST. Za odměnu také dostaly výlet na další den, který měl být jak odpočinkový, tak i vzdělávací. Protože správný zaměstnanec si přece musí stále zvyšovat své znalosti. Na oslavu jejich úspěchu pak proběhla diskotéka, kde zaznělo i mnoho písniček na přání.

Dětský tábor od Jihočeská rozvojová, výroba krmítek pro ptáčkyTřetí den a zároveň poslední den ráno, jsme všichni vyklidili své pokojíčky, došli si na dobrou snídani a vydali se vstříc dalším zážitkům. Autobus nás dovezl do vesničky Netěchovice, kde jsme pokračovali do Jihočeského zemědělského muzea. Tam na nás čekali průvodci, aby nás vzdělali o tom, jak se zpracovává a opracovává půda od historie po dnešek, děti si zkusily vymlátit obilí, umlít mouku, nakrmit býky, podojit krávu a mnoho dalšího. Vyřádit se pak mohli v agrohopsáriu, které je plné sena a slámy, prolézaček z balíků slámy, apod. Děti nezapomněly okouknout ani traktory, traktůrky aj. technické prvky. Po třech hodinách zábavy jsme nasedli na autobus a vyrazili zpět do Českých Budějovic, kde již čekali napjatí pěstouni a rodiče, kteří se nemohli dočkat svých ratolestí a jejich vyprávění. Věříme, že děti už ví, že BEZ PRÁCE NEJSOU KOLÁČE!

Za organizaci programu pro děti děkujeme skvělému týmu Jihočeské rozvojové. Velké poděkování patří společnosti Madeta, a. s. za potravinovou podporu a Supermarketu Terno za podporu finanční Statutárnímu měsu České Budějovice. Závěrem bychom chtěli ještě ze srdce poděkovat týmu z Domova sv. Anežky (Václavovi, Luisovi, Peťe a Radce), kteří se o nás ochotně a s velkou laskavostí starali - děkujeme. Tak zase příště!

Dětský tábor Jihočeské rozvojové, jízda na koni Tábor pro děti od Jihočeská rozvojová, promítání

Dětský tábor Jihočeské rozvojové, společná schůze Dětský tábor od Jihočeská rozvojová, děti zahradničí

Jihočeská rozvojová: dětský tábor, agrohopsárium Tábor pro děti od Jihočeská rozvojová, návštěva dílny