To se mi líbí

Základní informace o mediaci a cena

Mediace:

  • patří k technikám mimosoudního řešení sporů
  • je strukturovaný proces, který má několik fází a pevně stanovená pravidla zaručující bezpečí
  • je postavena na principech: dobrovolnosti, spolupráce, nestrannosti, neutrality a orientace na budoucnost
  • šetří peníze (předchází soudním poplatkům, nákladům na právní zastoupení)
  • výstupem je oboustranně přijatelná DOHODA

Proces mediace:

Mediace má několik fází a v každé se děje něco jiného. Mediační setkání trvá maximálně 3 hodiny.

  1. fáze: strany budou informovány o procesu mediace, dojednají společná pravidla pro celý proces jednání
  2. fáze: strany hovoří pouze k mediátorovi – mediátor naslouchá, shromažďuje informace, cílem této fáze je zjistit, jak strany svoji situaci vnímají
  3. fáze: strany naslouchají jedna druhé
  4. fáze: strany hledají možná řešení
  5. fáze: dohoda, pojistky (řešení překážek v naplňování dohody)
  6. fáze: sepsání dohody

Mediátor:

  • je nestranným průvodcem a prostředníkem při vyjednávání smírného řešení
  • je profesionálně vyškolený v oblasti mediace
  • usnadňuje komunikaci sporným stranám (hledá společná témata, pojmenovává potřeby)
  • neradí, nehodnotí a nenavrhuje řešení
  • zachovává si neutralitu (nikdy nezjišťuje informace od sporných stran dopředu, snaží si udržet nadhled, je partnerem obou stran, dává jim stejný prostor)
  • pomáhá oprostit spor od emocí
  • je zodpovědný za bezpečný prostor (ctí dodržování pravidel, vyváženosti celého procesu)
  • dbá na vyváženost dohody

Oblasti mediace:

Rodinná mediace

  • úprava péče o děti po rozvodu či před ním
  • stanovení výše výživného s uvedením, co může být podnětem k jeho navýšení…

Majetkoprávní a v oblasti bydlení

  • sousedská nedorozumění
  • rozdělení společného jmění manželů
  • nájemní vztahy mezi pronajímatelem a nájemníkem
  • dědictví
  • vypořádání podílového spoluvlastnictví
  • náhrada škody
  • vymezení věcného břemene (například u darovací smlouvy) aj.

Pracovní

  • vztahy na pracovišti (mezi kolegy, nadřízenými a podřízenými navzájem)
  • náhrady škody
  • výpověď – dohoda

Spotřebitelská

  • uplatnění reklamace

Jiné

  • neshody mezi občanem a institucí